Påskens budskap -- min tro!

Långfredagens budskap lyder: Kristus har dött för oss. Han försoningsverk är fullbordat.
Därför är detta en stor dag i kristenheten.
 
Bildresultat för jesus på korset bilder
 
Långfredagens bibeltexter följer händelserna på Golgata ända från korsfästelsen fram till
Jesu död. Klockan 15 kan man fira minnet av Jesu dödsstund.
 
Idag äter vi det som har sparats under fastan som ägget, som är starkt förknippat med
påsken.
 
Påskdagen är dagen när Jesus är uppstånden, glädjens dag. Påskens budskap är den kristna
trons kärna och grund. Från den tomma graven når oss ängelns budskap  genom kvinnorna
och apostlarna. Kristus har uppstått från de döda. Han har övervunnit syndens och dödens
makt. Uppståndelsen visar att Jesus är Guds son.
 
KRISTUS ÄR UPPSTÅNDEN
 
Annandag påsk 
En av berättelserna kallas för Emmausvandringen. Två lärjungar är på väg bort från Jerusalem och allt som hänt där under de sista dagarna. De går och samtalar på vägen, så som vi går genom livet och samtalar om glädje och sorg och allt däremellan. Plötsligt slår någon följe med dem. De förstår först inte först vem han är.

Det är Jesus som slår följe med dem, både som främling och vän. Han frågar lärjungarna: Vad är det ni går och talar med varandra om? 

Kanske berättar evangelisten Lukas det för att visa att Jesus inte bara har gjort något annat eller varit någon annanstans sedan långfredagens död på korset. Han har verkligen varit död, gått ur tiden. Och nu blir det tydligt att han har besegrat döden. 

Lärjungarna berättar hela sin berättelse för främlingen om vad de varit med om. Jesus lyssnar till dem och går med dem. Återigen visar Gud sin uppmärksamhet på människolivet och sin delaktighet i det.

(texten är hämtad ur svenska kyrkans texter)

Till top